nødprogram automatkasse ?

  • har montert kompressor kit fra ess tuning på ein bmw 840 ci . når eg trør i den girer den ned som den skal , men når den girer opp igjen virker det som den slår seg over på et nødprogram, lys i speedometer som viser gir forsvinner og nesten al kraft i motoren forsvinner og ikkje vil den gire ned om eg gir meir gass. noen her på forum som har vert borti dette problemet med automat kassen ? takker for svar.

    it's not how many miles on a tank,
    but how many smiles;-)


    Svein


    1993 840ci/6 Supercharger

  • 4 trinns eller 5 trinns kasse?

    jeg vet det blir problemer dersom kassen girer ved hjulspinn.

    Det sitter noen sensorer som måler hastigheten på noen akslinger på innput og output fra kassen, og dersom disse ikke er like så vil den sende kassen i nødprogram. du mister da gir indikasjonen under speedometret og kjørekomputeren kommer opp med varsel om at kassen er i nødprogram.

    Funker som oftest å bare slå av og på motoren for å resette dette.

    På nyere kasser er det lagt inn en tidsforsinkelse på avviket på disse akslingene, men den er ikke der på de eldre bilene.

    Dette skjedde på min bil et par ganger 4-trinns kasse, men kun ved oppgiring med hjulspinn i sving.
    lærte meg da at dette er bare noe jeg ikke bør gjøre.

    om dette er et problem du har kun ved full gass så kan det være noe slipper inne i kassen din (slitte gir clutcher f.eks) slik at kassen din måler et hastighets avvik og dermed går i nødmodus.

    Se om du får kontakt med et velrenomert girkasseverksted, de kan sikkert hjelpe deg.

    -Egil (thats my name)

    1990 850IA Hartge SC
    2012 M550d Touring

    If I misspelled a word it's because I'm Norwegian, so bear with me.

  • kan høres ut som det er noe som er såpass slitt at det slipper med den ekstra effekten og kassen går i nødmodus ja.

    Har du sjekket oljenivået?
    4-trinns kassene har olje pinne inne med torpedoveggen på passasjersiden, kan være at nivået ditt er litt lavt sånn at kassen ikke får nok trykk internt.
    nivå må sjekkes med motor igang.
    Er usikker på om denne noen gang ble levert på 840.
    5-trinns kassen er steptronic, denne har ingen peilepinne.

    Kunne vært lurt å snakke med et girkasse verksted, kan hende en service (oljeskift/flushing) hjelper på.

    -Egil (thats my name)

    1990 850IA Hartge SC
    2012 M550d Touring

    If I misspelled a word it's because I'm Norwegian, so bear with me.

  • steptronic har eg ikkje , men vist det er noe som er slitt inni girkassen går det vel an og skifte? vet du om det er lett og skaffe ny kasse som er kjørt lite til en ok pris ?

    it's not how many miles on a tank,
    but how many smiles;-)


    Svein


    1993 840ci/6 Supercharger

  • Zitat von TERMINATOR;91655

    steptronic har eg ikkje , men vist det er noe som er slitt inni girkassen går det vel an og skifte? vet du om det er lett og skaffe ny kasse som er kjørt lite til en ok pris ?



    Finnes flere av disse ute på markedet ja.

    Jeg har en reserve liggende, men tenkte kjøre den gjennom en service og shining så bytte i vinter.
    den jeg har nå lugger veldig når den bytter gir.

    Må finne ut hvilken du har først, om det er en ZF 4hp24, så er det den samme som jeg har, skulle finnes mange av de fra 740, 750 og 840, 850.

    -Egil (thats my name)

    1990 850IA Hartge SC
    2012 M550d Touring

    If I misspelled a word it's because I'm Norwegian, so bear with me.

  • skal ta service på min på tirsdag om en uke , får se koss det går. kansje eg må ha ny kasse som er gått mye mindre

    it's not how many miles on a tank,
    but how many smiles;-)


    Svein


    1993 840ci/6 Supercharger

  • Har hatt olje service på kassen nå. Hadde koblet en motstand inn på feil ledning (dette var noe som fulgte med kitet) Har fikset dette, fungerer nå i e (økonomi) , men ikkje i s (sport) Visst jeg tvinger den til og gire opp ved og trykke den over i e ved 6000 omdreininger fungerer det fint , mot 6500 omdreininger som den selv vil i sport .

    it's not how many miles on a tank,
    but how many smiles;-)


    Svein


    1993 840ci/6 Supercharger

  • Tror det blir litt for avansert engelsk for meg.. Effekten er oppgitt til og vare 411 hp på ess sine nettsider , har ikkje målt det selv..

    it's not how many miles on a tank,
    but how many smiles;-)


    Svein


    1993 840ci/6 Supercharger

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!