Trailing arm bushing

  • Byte av främre bussning på trailin armarna bak, som synes så är det ett behov eftersom den ena gummi delen är på väg ur sin infästning (den högra) nedmonteringen tog endast 30 minuter. Nu återstår det att pressa ur de gammla och få i nya CSI, återkommer med mer info senare.

    Replacing the front bushing on traillin arms back, apparently it's a need because one rubber part is on the way out of its attachment (right) the dismantling took only 30 minutes. Now it remains to press out the old and get in the new CSI , will be back with more info later.

  • Ja då var dessa bussningar ersatta, vad man kan säga är att man skall se till att ha en bra press och verktyg som passar för att få ut den gamla och få in de nya bussningarna. Var noggrann med att få rätt vinkel som är ungefär 10 grader moturs (finns märken på armen samt på bussningen).
    Efter slutmonteringen så verkar höjden på bilen påverkats något uppåt vilket även påverkat stabiliteten i fjädringen. Provkörningen:driver: gick galant och bilen kändes stabil i alla möjliga situationer.:top:
    Kan bara rekommendera att byta ut alla gamla bussningar, om inte så ta ett par åt gången då och då, gummi hårdnar med tiden och mister sin flexibilitet.

    Well then these bushings replaced, what one can say is that you must be sure to have a good press and tools are appropriate to bring out the old and bring in the new bushings. Be sure to get the right angle that is approximately 10 degrees counterclockwise (there are marks on the arm and the bushing).
    After final assembly, it seems the height of the car affected slightly upward, which also affected the stability of the suspension. The test run went splendidly and the car felt stable in all possible situations.
    Can only recommend to replace all the old bushings, if not then take a few at a time, the rubber hardens over time and loses its flexibility.

  • :top: må ha bra foringer viss bilen skal på Norske veier :harhar:

    Må nok under jeg også og skiftet ut diverse foringer og gummier etterhvert.

    Men noen av disse kan vist erstattes med M5 foringer som varer lengre har jeg hørt.

  • Zitat von huldra66;88103

    :top: må ha bra foringer viss bilen skal på Norske veier :harhar:

    Må nok under jeg også og skiftet ut diverse foringer og gummier etterhvert.

    Men noen av disse kan vist erstattes med M5 foringer som varer lengre har jeg hørt.



    ikke bak nei.

    Kun framme, her deler e31 enkelte deler med e34 og e32.
    Bakhjulsopphenget er ganske unikt for e31, men jeg tror Z1 bruker noe samme prinsippet.

    -Egil (thats my name)

    1990 850IA Hartge SC
    2012 M550d Touring

    If I misspelled a word it's because I'm Norwegian, so bear with me.

  • Zitat von Pelle;88019

    Byte av främre bussning på trailin armarna bak, som synes så är det ett behov eftersom den ena gummi delen är på väg ur sin infästning (den högra) nedmonteringen tog endast 30 minuter. Nu återstår det att pressa ur de gammla och få i nya CSI, återkommer med mer info senare.

    Replacing the front bushing on traillin arms back, apparently it's a need because one rubber part is on the way out of its attachment (right) the dismantling took only 30 minutes. Now it remains to press out the old and get in the new CSI , will be back with more info later.



    Jaha, var det dessa du bytte. Förstod inte riktigt det i ditt sms, då bjuds det på provtur snart va? :grin2:

    Well, was it these you changed. Did not quite understand that in your text-message, then you will offer a test ride soon huh? :grin2:

    Iwarsson Sweden
    E31 M70 6-speed
    Black on black -91

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!